torsdag 12 januari 2017

Temadag: miljö

Denna temadag handlar om vår miljö och hur vi kan påverka den. Eleverna får utveckla sina kognitiva förmågor blandat med praktiska och meningsfulla uppgifter. Dagen har ett varierat innehåll för att väcka alla elevers nyfikenhet kring miljö och hållbar utveckling. Eleverna får olika uppgifter som innehåller olika uttryckssätt, i några uppgifter får de även möjlighet att själva välja uttryckssätt och material.

De ämnen vi berör är:
- Svenska
- NO
- SO
- Bild
- HKK
- Matematik
- Engelska



Relationen elever och lärare emellan har visat sig vara vara en viktig komponent i utbildningen och lärarens professionalism och det visar sig också i elevernas resultat (Aspelin 2015). Inför en temadag där ämnet kanske inte låter jättelockande för eleverna så är det extra viktigt med en god relation och en positiv grundinställning från lärarens sida (Nottingham 2013).


Utöver litteraturen som visas i filmen har vi även utgått ifrån föreläsningarna via telebild 2016-12-13 (Estetiska lärprocesser) och 2016-12-13 (Arbeta tematiskt mot konkreta mål, demokrati och delaktighet)


7 kommentarer:

  1. Valet av temadag känns stort. Även om dagen hålls ihop av ett tema så spretar uppgifterna iväg lite och jag som betraktare kan ha svårt att hålla isär alla bitar. frågan är om det går emot kurshandboken då det står att valet av tema inte ska vara ett kunskapsområde, samt temat ska presenteras som något konkret som skapas/görs.
    Många ämnen berörs, bla blandning av praktiskt och kreativt lärande, även om jag anser momenten för fyra lektionstimmar vara alltför många. Går det att dra ned på moment och låta eleverna fokusera på något av det? hur tänker ni kring om det finns elever med särskilda behov, hur görs detta tydligt för dem och hur kan de vara delaktiga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi beskrev i våran presentation att vi tog hänsyn till elever med särskillt behov genom att anpassa undervisningen så att det fungerar för alla. Det relationella perspektivet såg vi i den situationen.

      Radera
  2. Jag tycker det var intressant eras tema, bra organiserat. Det innehåller många ämne. Jätteviktig att elever ska ha kunskap om miljö tycker jag. När jag var liten ha jag inte så mycket kunskap om miljö och för min kuriositet läste jag naturkunskap här i Sverige och det finns en stor del om miljö och i sist jag gjorde en prov om miljö till jag fick en miljökörkort. Jag tycker att det var rolig och intressant samtidig. Det är viktig att elever samarbeta på det tema, att nå målet och att ha kunskap och ha vetenskap om miljö med nackdelar och fördelar.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tack för ett intressant och viktigt tema som handlar om vår miljö. Innehållet i temadagen känns kanske något omfattande för en tredjeklass, men varje del är mycket givande. Miljötänkande är något som jag hoppas att skolan kommer att innehålla dagligen, att eleverna får med sig en medvetenhet om människans påverkan på miljön och vad det kan leda till i förlängningen. Intressant att eleverna fick ta med sig förpackningar med miljömärkning hemifrån, att miljöfrågan även väcktes i hemmet tillsammans med föräldrarna. Borde det inte finnas återkommande obligatoriska dagar/delar av dagar i skolan som riktas till olika årskurser med miljön i fokus?

    SvaraRadera
  5. Något som slår mig direkt, som jag tycker är intressant, är att ni inte nämner något om barn i behov av särskilt stöd. Jag vet att alla punkter i kursdokumentet inte behöver vara med. Men jag undrar om ni har tänkt något på detta? Vad gör ni om ni har någon elev i klassen som tycker att såna här dagar är jobbiga, när man går ifrån de vanliga rutinerna?

    Utöver det tycker jag att det är ett bra tema. Funderar dock även på hur 2 lärare ska räcka till om ni bland annat ska gå till återvinningscentralen och ha flera andra grupper samtidigt som gör annat. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi beskrev i våran presentation att vi tog hänsyn till elever med särskillt behov genom att anpassa undervisningen så att det fungerar för alla. Det relationella perspektivet såg vi i den situationen.
      Och när eleverna jobbar i grupper så är en lärare kvar med grupperna som sitter och jobbar i klassrummet och en lärare går iväg till återvinningen, bör ta ca en halvtimma. Under den tiden klarar en lärare sig som vanligt själv med sina elever.

      Radera