Könsuppdelning i skolan?
För någon dag sedan kunde man läsa om i Göteborgsposten (GP) att Europadomstolen slagit fast att föräldrar i Schweiz inte får hindra sina barn från att delta i simlektioner i skolan med flickor och pojkar.
I Sverige så har könsuppdelad undervisning prövats i ett enda fall, och då godkändes det.
Det som hände i Schweiz var att det var två flickor vars föräldrar ansåg att undervisningsformen i skolan stred mot deras religiösa tro. Europadomstolen slog dock fast att integration väger tyngre än religionsfrihet och därmed fick föräldrarna inte rätt till att hindra sina barn från att vara med i undervisningen. I Europadomstolens dom kunde man bland annat läsa att skolan har en speciell roll i integrationsprocessen.
Rubriken på denna artikeln löd att “skolan saknar reglering för könsuppdelning” och det som hände på Al-Azharskolan i Stockholm var att tillsynsmyndigheten kom fram till att en könsuppdelning i undervisningen inte stred mot skolförfattningarna och Al-Azharskolan fick rätt till att bedriva könsuppdelad undervisning. Skolinspektionen gjorde en enskild granskning av fallet på skolan men poängterade också att det inte kan dras några generella slutsatser utifrån den bedömningen.
Gustav Fridolin (MP) som är utbildningsminister reagerade på beslutet som skolinspektionen tog och tycker inte att man genom att göra könsuppdelningar uppnår en trygghet mellan pojkar och flickor.
Vad tycker ni om Europadomstolens beslut? Hur tungt väger religionsfrihet och vad tycker ni om Gustav Fridolins uttalande?
Länk till artikeln i GP: https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/skolan-saknar-reglering-f%C3%B6r-k%C3%B6nsuppdelning-1.4109292
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar