John
Steinberg som b.la. har erfarenhet som rektor har i lärarnas tidning skrivit en
debattartikel om skolans traditionella undervisningsmetod där man samlar
klassen berätta om ett begrepp, ger en instruktion för sedan sätta eleverna i
arbete och slutligen genomförs ett prov som leder till betyg. För att nå
framgång i kunskapsöverföring genom denna traditionella pedagogik kräver
kunniga pedagoger som är engagerade och väcker intresse för innehållet för
eleverna. Denna traditionella pedagogik leder till en extern motivation där
lärarna bestämmer vad eleven ska lära sig, hur och när.
Men John
menar på att vi lever ju i ett kollaborativt samhälle där allt är en konsekvens
av att vi människor samarbetar. Så då borde skolans undervisningsmetoder främja
samarbeta mellan människor. Många politiker och skoldebattörer tycker att
grupparbeten är slöseri med tid och oseriöst.
Med
skickliga pedagoger som kan strukturera, handleda, följa upp och ge klarhet i
hur uppgiften ska genomföras och vad som krävs av eleven kan dessa grupparbeten
leda till en intern motivation hos eleverna. Ett lyckat grupparbete ökar
elevernas kompetens att samverka med andra något hela vårt samhälle bygger på.
När jag
läste den här artikeln så kom jag att tänka på Nottinghams bok där han skriver
mycket om motivation och även samarbete mellan eleverna för att lösa problem.
Jag tror att det är viktigt för eleven att hitta en intern motivation för att
utvecklas och lära sig. Det blir så mycket lättare om man hittar en egen
drivkraft till varför man ska lära sig, eller hur tänker ni på det här?
Nottingham,
J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning,
utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar