söndag 15 januari 2017

Intern motivation

John Steinberg som b.la. har erfarenhet som rektor har i lärarnas tidning skrivit en debattartikel om skolans traditionella undervisningsmetod där man samlar klassen berätta om ett begrepp, ger en instruktion för sedan sätta eleverna i arbete och slutligen genomförs ett prov som leder till betyg. För att nå framgång i kunskapsöverföring genom denna traditionella pedagogik kräver kunniga pedagoger som är engagerade och väcker intresse för innehållet för eleverna. Denna traditionella pedagogik leder till en extern motivation där lärarna bestämmer vad eleven ska lära sig, hur och när.

Men John menar på att vi lever ju i ett kollaborativt samhälle där allt är en konsekvens av att vi människor samarbetar. Så då borde skolans undervisningsmetoder främja samarbeta mellan människor. Många politiker och skoldebattörer tycker att grupparbeten är slöseri med tid och oseriöst.
Med skickliga pedagoger som kan strukturera, handleda, följa upp och ge klarhet i hur uppgiften ska genomföras och vad som krävs av eleven kan dessa grupparbeten leda till en intern motivation hos eleverna. Ett lyckat grupparbete ökar elevernas kompetens att samverka med andra något hela vårt samhälle bygger på.

När jag läste den här artikeln så kom jag att tänka på Nottinghams bok där han skriver mycket om motivation och även samarbete mellan eleverna för att lösa problem. Jag tror att det är viktigt för eleven att hitta en intern motivation för att utvecklas och lära sig. Det blir så mycket lättare om man hittar en egen drivkraft till varför man ska lära sig, eller hur tänker ni på det här?

Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar