I början av veckan delade vår mentor ett youtubeklipp som påminde mig om denna film som jag sett tidigare. En tänkvärd film på hur man eventuellt kan ge en elev ett större självförtroende i skolan och kanske på vägen även öka dennes lusten att lära?
Denna studie grundar sig i forskning gjord av Carol Dweck.
Hon är en amerikansk psykologiprofessor som ägnat hela yrkeslivet åt att forska
om hur vår personliga inställning till våra förmågor och brister sedan påverkar vår motivation och självbild. Utifrån de teoretiska perspektiv som vi nu läser om kan
jag inte låta bli att reflektera över varifrån denna forskning grundar sig.
På sätt och vis kan man se drag från behaviorismen där
barnen blir positivt förstärkta och utifrån hur denna förstärkning ser ut så påverkar
detta hur barnen utför uppgifterna. Samtidigt kan man se denna ”metod” ur ett
kognitivt perspektiv då man bearbetar och tar emot information, i detta
fall komplimangen/berömmet, och sedan används informationen (assimilation och
adaption enl. Piaget). Utifrån det låsta
berömmet väljer barnen oftast den lätta vägen av rädsla/osäkerhet för att inte
längre vara ”duktiga”. De barn som istället får ett växande beröm väljer oftast
den svårare uppgiften då deras självkänsla stärkts och rädslan för att
misslyckas inte är lika stor.
Referenser:
Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] u) Stockholm: Natur & kultur.
Elektroniska källor:
http://mindsetonline.com/abouttheauthor/tg.
Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] u) Stockholm: Natur & kultur.
Elektroniska källor:
http://mindsetonline.com/abouttheauthor/tg.
Jag tycker detta är väldigt intressant.
SvaraRaderaVi har jobbat med detta på min skola sedan förra läsåret.
Vi är ju många vuxna som har ett fixed mindset- att vi har bestämt oss för vad vi kan och inte kan, ex säger jag ofta att jag inte kan måla.
Istället borde vi ha ett growt mindset, jag kan inte måla ÄN.
Det är stor skillnad på de sätten att se på sitt lärande och lärare ska ha inställningen att eleverna kanske inte kan allt ÄN men de kommer att lära sig.
Jag håller med föregående kommentar i att det finns svårigheter i att framförallt många vuxna uttrycker att "nej där det kan inte jag göra" eller "jag är så dålig på det där, det vill inte jag göra", samtidigt som vi ska lära våra barn att tro på sig själva och våga testa nya saker. Jag tror att barnen verkligen påverkas av sin omgivning som bla. Bronfenbrenner menar i sin utvecklingsekologiska teori. Om barnets mamma/pappa hela tiden klankar ner på sig själv och inte vågar göra nya saker, tror jag att det blir naturligt att barnet också börjar granska sig själv kritiskt och kanske inte våga testa på nya saker.
SvaraRaderaPositiv feedback och beröm är jättebra, men jag tror, precis som klippet beskriver, att för att det ska komma något ännu bättre utav feedbacken, för att eleven ska kunna ta till sig berömmet och utvecklas behövs rätt sorts feedback. Framförallt tror jag att eleverna måste förstå vad de gjorde bra, inte bara "att något var bra".
Bra klipp och bra inlägg!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera