Kompensatoriskt perspektiv - Bristperspektivet
Vi blir väldigt berörda när vi läser och börjar förstå vad det handlar om när man pratar om det kompensatoriska perspektivet (Enligt Claes Nilholm blogg även kallat bristperspektivet). När man försöker utjämna alla elever och alla skall hamna på en och samma nivå genom att skärpa till dem som hamnar efter av olika skäl. Vi föds ju som unika individer och med helt olika förutsättningar och olika bakgrund, även inom en och samma familj är barn olika, så hur skall vi någonsin kunna utjämnas? (Lundgren mf. 2014, s.383)
| "Jag älskar min skola" |
STOPP!
Är det inte just detta vi lärare är till för? Är det inte just att finnas till för alla olika elever och allas särskilda behov? Finns det någon elev som inte har särskilda behov? Är det inte där vi kommer in i bilden och skall reda ut vad var och en behöver för att kunna lära sig, för att växa och förstå?
Vi har de mentala verktygen, vi är de framtida lärarna och vi skall finnas där för våra elever så att alla elever kan känna sig som att de är på rätt plats!
Referenslista:
Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Kerstin Göransson, Claes Nilholm (red.) (2011) Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur
Ulf P. Lundgren, Roger Säljö och Caroline Liberg (2014) Lärande skola bildning, Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur
Elektroniska dokument:
Claes Nilholms blogg
https://mp.uu.se/web/claes-nilholms-blogg/start/-/blogs/vad-ar-ett-dilemmaperspektiv-
Tänker liksom er att det måste vara det vi lärare är till för, att anpassa oss utifrån den klass och de elever vi har framför oss. Vi ska värna om att varje elev utvecklar sin egen identitet och hur ska vi göra det i kombination med individens frihet om vi försöker att anpassa varje elev efter skolan - bli inte det en extra börda att lägga på elevernas axlar dessutom. Vi som lärare borde ta den bördan och istället vända oss inåt för att anpassa oss efter våra elever. I diskussioner i min basgrupp har vi kommit att ifrågasätta just special framför pedagogik sort - varför använda pedagogik i skolan när det inte passar alla elever medan specialpedagogik som regel fungerar för alla elever - är det då verkligen special? Är det inte egentligen det "rätta" sättet att undervisa rent pedagogiskt.
SvaraRaderaIntressanta reflektioner och jag känner hur dessa frågeställningar växer ju mer jag läser och mer och mer ställer jag mig kritisk till "special" och att arbeta med det vid sidan om klassrummet istället för integrerat i det.
Ett inlägg som väcker många tankar... Det kompensatoriska perspektivet fick mycket kritik, men vad jag sett av skolan idag så används det igen. Vi har de små grupperna som får stödundervisning och eleverna har oftast genomgått någon sorts utredning för att vara i dessa. Skillnaden idag som jag kan se det är att vi ser till barn i behov av stöd, då det är skolans situation som gör att barnet behöver stöd. Sen kan vi fråga oss om det fortfarande är rätt att särskilja elever och anse att de är i behov av specialpedagogik, precis som tidigare skriver. Varför inte alltid använda specialpedagogiken? På frågorna om särskiljandet av elever så kan jag dock se positiva delar med det också. Alla elever har inte lätt för att jobba i storgrupp där det finns många störningsmoment. Det underlättar att kunna vara helklass vid genomgångar för att alla ska få samma kunskapsgrund men vid enskilt arbete är det många lite äldre elever som själva väljer att sitta i grupprum för att få mer gjort. Självklart beror ju detta på hur klassrumsklimatet är. Här är du självklart upp till oss lärare att veta om eleven klarar av detta eller inte. Jag tror vi som lärare får anpassa oss efter varje elev och se till hur eleven lär sig bäst. Detta är ju svårare med de yngre barnen, så egentligen varför är det inte bra att ha mindre undervisnings grupper i bland? Om jag ser till pojken med tidningarna i boken specialpedagogisk verksamhet i grundskolan, hade det verkligen varit rätt mot honom att enbart inkludera honom i undervisningen? Hade han verkligen lärt sig mest då? Jag anser precis som du att vi som lärare måste kunna vara flexibla och se till alla elever, men också kunna ta hjälp av kollegor för att på bästa sätt kunna hjälpa alla elever att kunna ta till sig så mycket kunskap som möjligt under sin skolgång.
SvaraRadera