Efter att ha läst James Nottinghams bok "Utmanande undervisning i klassrummet" bestämde jag mig för att kolla om det fanns några filmer om eller av honom på youtube. Jag hittade denna, där han visserligen talar om mycket av det som jag redan läst om (Han är för övrig en väldigt bra talare!). Ungefär 6 min. in i denna film börjar han tala om PISA. Något som är en väldigt stor grej och ett ångestladdat ämne för många olika arenor i Sverige. Han nämner nästan en besatthet från framförallt media och politiker, medan många andra länder i princip bara rycker på axlarna. Nottingham menar att PISA resultaten bara är en liten del av hur resultaten verkligen ser ut.
PISA testar inte bara resultat i hur bra vi presterar utan även i resilience (motståndskraft), alltså förmågan att återhämta sig från svårigheter, bland elever från flera länder. Sverige är ett av de länder som har sämst motståndskraft. Svenska elever tenderar alltså att ge upp när en svårighet dyker upp. Varför?
Nottingham menar att vi svenskar ofta anser att vi antingen är bra på ett ämne eller så är vi inte det. Medan länderna med högre motståndskraft ser det som att framgång grundar sig i hårt arbete. Han nämner även "curling-lärare" som hjälper de som har det svårt och berömmer de som klarat uppgiften. Detta orsakar att elever ofta tar den enkla vägen i stället för att pressa sig själv lite till och utmana sig själva.
Vi behöver verkligen tänka på hur vi lägger upp våra lektioner och bemöter våra elever som framtida lärare, så att ALLA verkligen får den där likvärdiga utbildningen som verkligen är så viktig. Vi behöver se till att vi lägger en bra grund för våra elevers framtida syn på lärande och vad skolan är till för.
Vad tycker ni om Nottinghams syn på hur många lärare gör? Håller ni med?
(Denna film fick mig även att tänka på ett inlägg jag läste på Grupp20's blogg, där många av våra elever känner sig understimulerade i skolan. Läs det inlägget om ni inte redan gjort det, väldigt intressant!)
Nottingham har väldigt många intressanta sätt att se på lärande! För mig, som inte har någon erfarenhet från skolan i lärarposition, var hans bok spännande att ta del av. Det var mycket där i som jag själv aldrig var med om under min tid som elev i grundskolan och gymnasiet.
SvaraRaderaJag var själv en utav de elever som säkert hade utvecklats långt mycket bättre av lite stimulans. Det var aldrig någon som fick varken lättare eller fler/mer utmanande uppgifter under min skoltid. Minns så väl hur jag under lågstadiet älskade att räkna i matteböckerna och tog mer än gärna hem dem även under helgen för att räkna. Men det fanns alltid ett "max" tid man fick fylla i. Då tyckte jag bara det va tråkigt, idag undrar jag varför de inte bara kunde kopierat några sidor från en lite mer utmanande mattebok som jag kunde fått arbeta med när jag så gärna ville!
Därför tycker jag att Nottinghams kapitel om återkoppling är väldigt intressant. Tror helt på att uppmuntra istället för att enbart berömma!
Jag tyckte Nottinghams bok "Utmanande undervisning i klassrummet" var oerhört intressant och användbar. Han gav många bra exempel och mycket smarta citat.
SvaraRaderaUtmaning är något som ligger mig varmt om hjärtat då som du nämner om det andra blogginlägget att många i skolan är understimulerade. De elever som har lättare för sig glöms ju ofta bort och därför är det viktigt att som lärare alltid ha tänket att man ska försöka utmana sina elever hela tiden och inte bara "hjälpa".
Intressant inlägg och jag det där med PISA har man märkt här i Sverige ja att det är väldigt ångestladdat för många lärare och media skriver väldigt mycket om det.
Jag var mycket fascinerad över Nottinghams bok då jag tyckte mig se en anann tanke kring undervisning än vad jag själv stött på i tidigare beskrivning av klassrummet i annan litteratur och egen erfarenhet från skolåren. Det du tar upp kring mätningar i motståndskraft som Pisa mäter är något som jag tror skolan borde ta på större allvar. Då tanken att "jag kan göra och bli precis vad jag vill om jag bara kämpar för det", kommer att kunde förändra både PISA resultat och klassrummets attityder. Tror man på den tanken behöver man heller aldrig ägna sig åt något typ av avundsjuka som också är ett vanligt förekommande i vårt svenska samhälle, utan kan ägna oss åt att hjälpa varandra upp ur "gropen" som Nottingham beskriver det när han pratar om utmaningsmodellen. Det här är något jag tycker alla blivande och nuvarande lärare bör ta en funderare kring, för att kunna göra till verklighet i sitt klassrum. Kan vara en början till en förändring. tack för tanken!
SvaraRaderaNottinghams bok ger många bra tips och metoder som man kan använda sig av som lärare. Jag tycker att hans bok är lätt både att läsa och att ta till sig av de tips han förespråkar. Vi pratade mycket om det här med tid i vår grupp inför senaste examinationen och vi var alla överens om att även om Nottingham har rätt i mycket av det han skriver så är det svårt att få till den tid som krävs för att följa honom. Ta det här med återkopplingen till exempel. Hur ska du som lärare hitta tiden att återkoppla individuellt till 28 elever? Hur ska dom kunna vara med när du rättar deras arbeten (något som Nottingham påstår är det allra bästa)? Annars tycker jag att han tar upp intressanta saker i sin bok och mycket av det han skriver kan man nog applicera på sin undervisning utan problem.
SvaraRaderajag håller med det nottingham påstår eftersom många elever är rädda för stora utmaningar då det leder till att de lätt ger upp, men läraren har också en betydande roll i den här frågan. allt eftersom när en elev får det svårt med sina ämnen att klara då kommer lärarnas kommentarer på ett negativt sätt. som tex. Du har svårt med skolan, "du behöver en mindre grupp, du kan inte koncentrera dig osv..." ja men vilken självkänsla och självförtroende blir det hos elevern då så klart ger upp..
SvaraRaderaEn lärare måste hjälpa eleven på alla möjliga sätt innan hon kommer med sina bedömningar.
En dålig självkänsla hos eleven, för lite återkoppling och utmaningar och för lite dialog dessa är en av de orsakerna som ger en dålig PISA- resultat.