Samhället förändras ständigt, särskilt med den teknik som finns i dagens datorer, mobiltelefoner och surfplattor. Den digitala världen öppnar upp många möjligheter för elevers utveckling och lärande, som Dan Åkerlund ger exempel på i sin bok (2013).
Seriestrippen nedan visar ett exempel på hur en lärare kan anpassa sin undervisning efter eleverna. Läraren väcker deras intresse och lust att lära genom att ställa en fråga som relaterar till något de tycker är viktigt (mobiltelefonen). För att fånga elevernas intresse är det kanske inte tillräckligt att läraren går in i klassrummet med ett leende på läpparna och säger “idag ska vi räkna matte!”. Vi som lärare måste engagera oss och visa vår vilja att vägleda eleverna i deras kunskapsutveckling, exempelvis genom att skapa meningsfulla uppgifter (Nottingham, 2013; Phillips & Soltis, 2014).
I seriestrippen kan vi se att eleverna får ett mer positivt förhållningssätt när de börjar reflektera över mobiltelefonens form. Kan elevernas mobiltelefoner komma till användning i skolan istället för att förbjuda mobiler? Ett exempel på digitala verktyg i undervisningen är appar som kan göra QR-koder, eleverna får skanna av en streckkod som ger t.ex. en uppgift.
Referenslista
Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.
Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande (2:3). Lund: Studentlitteratur.
Åkerlund, D. (2013). Klassen i dialog med omvärlden: pedagogiska vinster när skolan syns på nätet. Stockholm: Internetfonden.


De fördelar som finns kan vara just att eleverna tar till sig kunskap för att det är intressant. De flesta elever i den åldern har en mobiltelefon och gillar att använda den så finns det appar eller program som funkar, kan det vara värt att testa. Nackdelen kan bli att eleverna inte gör det som ska göras, att eleverna är ute på sociala medier eller spelar spel på mobiltelefonen. Eftersom det finns de barn som har sociala medier fast det är åldersgräns.
SvaraRaderaDet är intressant med det nya lärandet via tekniken, men det gäller att pedagogen kan och vet om hur exempelvis en platta kan användas till och att hen har informerat sig om appar, som är bra att använda till respektive ämne. Samt att det finns regler angående dessa. För att alla ska trivas socialt.
SvaraRaderaJust mobiltelefoner skulle jag nog inte använda mig utav. Den åldern är rätt känslig. Vad andra har och vad en själv har, ny eller gammal, dyr eller billigare. Kan snabbt leda till att någon börjar retas eller så, säger inte att det absolut leder dit utan att den skulle kunna. Det kanske till och med finns dem som inte har en mobiltelefon för att familjen inte har råd eller att föräldrarna inte vill att barnet ska ha den i skolan etc. Denna person skulle kunna må riktigt dåligt av att detta isf skulle bli alldeles uppenbart för klasskamraterna. Nä jag skulle vara försiktig med det. Men om det fanns tillgängligt i skolan, läsplatta t.ex., då är det en annan sak :)
SvaraRaderaDet digitala har tagit över samhället. Vi hade inte klarat oss utan det idag. Att ha det i klassrummet är både positivt och negativ. Det positiva är att eleverna kan leta information, få hjälp av olika hjälpmedel som t.ex. talsyntes, det finns många bra appar och spel man kan använda sig av, ja det finns mycket bra. Det som är negativt är att all information man hittar inte stämmer, elever kan vara inne på sidor som de inte ska när vi lärare vänder ryggen till osv. Om man jämför med skolan idag och när jag gick så är det helt annorlunda. Vi hade en dator i biblioteket som vi kunde söka information på men oftast var det böcker vi skulle finna svaren i. Vi skulle träna på skrivstil mm. Idag är det mer att man gör alla uppgifter på datorer och alla elever har i stort sett tillgång till en dator. Tekniken tar över allt mer och mer. Det var som någon sa. Hur ser skolan ut om 20 år? Är det kanske så att vi sitter med eleverna över Skype?
SvaraRaderaAbsolut kan det vara så att man har ett digitalt förhållningssätt. Varje lärare måste förhålla sig till det digitala och det står även i vår läroplan att vi ska med hjälp av digitala teknik/verktyg/medier undersöka problemställningar, göra beräkningar, olika språkfunktioner, bildbearbetning m.m. Det är viktigt att läraren har ett positivt förhållningssätt till det digitala för precis som vi läst i böckerna, behöver eleverna koppla kunskap till tidigare erfarenheter eller få en känsla av sammanhang. Tekniken finns överallt idag och det är en del av barns nyfikenhet vilket kan skapa god förståelse och motivation i klassrummet att arbeta med digitala hjälpmedel. Dessvärre kan det bli problem när något krånglar, inte fungerar eller sociala medier som inte används på rätt sätt. Där igen är det viktigt att läraren samtalar med sina elever om varför man kan använda digitala hjälpmedel men också hur man använder dem på ett bra sätt.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera